معرفی آزمایشگاه های آب و پساب معتمد محیط زیست

معرفی آزمایشگاه های آب و پساب معتمد محیط زیست


معرفی آزمایشگاه های آب و پساب معتمد محیط زیست

زندگی سالم نتیجه داشتن محیطی سالم و فاقد هر گونه آلودگی است. در دنیای امروز ما انسان‌ها بدلیل استفاده از انواع مواد شیمیایی و صنعتی مختلف در روز و همچنین عدم توجه به نحوه دفع انواع فاضلاب‌های شهری و صنعتی و همچنین دفع زباله‌های معمولی و ویژه و… متاسفانه نتیجه آن بروز مشکلات جدی است که در مرحله اول گریبانگیرخود انسان می‌شود.

تولید پساب های بهداشتی و به خصوص پساب های صنعتی با ترکیبات متنوع شناخته و ناشناخته یکی از چالش‌های بزرگ زیست محیطی انسان است که سلامت جامعه را تهدید میکند؛ بنابراین شناخت دقیق آلاینده‌های صنایع مختلف و فرآیندهای تصفیه و اصول بهره برداری ازآن‌ها امری مهم و قابل توجه است. از طرفی دیگر روند افزایشی مصرف آب و همچنین کم آبی گسترده ی کره زمین سبب شده است تا موضوع حفاظت ازآب از یک دانش تخصصی محض فراتر رفته و یکی از چالشهای مهم بشردرقرن بیست ویکم تبدیل شود.

با رشد شهرنشینی و افزایش تراکم جمعیت انسانی ، میزان همپوشانی و اشتراکات زندگی افراد فزایش یافته و نیاز به راه اندازی شبکه های تامین انرژی و نیز شبکه های حذف و دفع ضایعات انسانی و صنعتی از این جامعه شلوغ و انبوه باعث شد، در شهرهای جهان، تصفیه خانه های عظیم و شبکه های آب و فاضلاب به عنوان یکی از شبکه های حیاتی بقای انسان توسعه یابند. در جهان امروز، آلودگی پساب های انسانی اعم از فاضلاب شهری و صنعتی، نقش پررنگی در مسمومیت محیط زیست داشته و در نهایت، تمام این آلودگی ها از طریق چرخه های مختلف زیستی، به زندگی انسان باز می گردد.

معرفی آزمایشگاه های آب و پساب معتمد محیط زیست

معرفی آزمایشگاه های آب و پساب معتمد محیط زیست

در آزمایشگاه آب و پساب چه چیزی بررسی می‌شود؟

در آزمایشگاه آب و پساب به بررسی آب آشامیدنی تامین شده از منابع طبیعی و همچنین وضعیت پسماندهای آبی و فاضلابی و نیز روند تصفیه پساب و کیفیت و سلامت آب تامین شده از پساب تصفیه شده، بررسی می گردد.

آزمایشگاه آب و پساب، به طور پیوسته در بخش های مختلف شبکه توزیع و همچنین در محل منبع و محل مصرف، کیفیت انواع آب  و پساب در آزمایشگاه را بررسی می کند.

برای مثال، پساب آلوده در صورت ورود به زمین های مثمر، می تواند سبب آلودگی پوشش گیاهی و در نتیجه آلودگی دام هایی که از آن گیاهان تغذیه می کنند شده و همچنین برخی از آلاینده ها در بافت های گوشتی دام باقی مانده و در نهایت وارد سبد غذایی انسان می شود.

همچنین ورود انواع آلاینده ها به منابع آب های سطحی نیز امکان ورود به بدن آبزیان را پیدا میکنند که باعث تخریب اکوسیستم های آبی و همچنین مجدد در خطر انداختن سلامت انسان را به همراه دارد.

با این تفاسیر هرچه بیشتر و دقیق تر جوانب زندگی بشری را بررسی می کنیم، بیشتر پی به اهمیت حیاتی وجود آزمایشگاه آب و پساب می بریم.

تاثیر آلاینده ها بر محیط زیست

معمولا تاثیر آلاینده ها بر محیط زیست با هدر رفت و نابودی منابع طبیعی حاصل می شود. هر چه تخلیه آلاینده از نظر حجم و وزن بیشتر باشد، خود به خود تاثیر ایجاد شده بر محیط زیست بیشتر بوده و زیان وارده بیشتر می شود. از این رو پایش، نقش و اهمیت بسیاری در امر مدیریت آلودگی و حفظ کیفیت محیط ایفا می کند.

پایش آلودگی فرآیندی است شامل بازدید میدانی و حضور فرد پایشگر در عرصه مورد پایش، مکان یابی محل نمونه برداری، نمونه برداری، آماده سازی نمونه، انتقال نمونه به آزمایشگاه ، آنالیز نمونه ها، پردازش و تحلیل نتاج که باید با دقت و صحت و تجهیزات مناسب و کالیبره شده انجام گیرد.

همچنین یکی از مهم ترین مسائل در زمینه تعیین کیفیت آب و پساب، اطلاع از اهمیت پارامترهایی است که باید همواره در آزمایشگاه آب و فاضلاب مورد آزمایش قرا گیرند. شناخت و آگاهی  لازم از استانداردها در زمینه آزمایشگاه تشخیص آب و پساب، از جمله مسائل مهم در این زمینه است.

با بررسی و شناخت هرچه بیشتر عوامل آلاینده و خطرناک و کنترل نمودن آنها با برنامه ریزی های درست میتوانیم تاثیر بسزایی نسبت به جلوگیری از آسیب دیدن محیط زیست پیرامون خود داشته باشیم که این امر مهم نیازمند مطالعه، شناخت و درک هرچه بیشتر و بهتر موضوعات زیست محیطی میباشد و تاثیر بسیاری در کنترل مشکلات زیست محیطی دارد. به همین منظور برای بررسی این اثرات و شناسایی عوامل آلاینده و ارائه راهکارهای علمی و همچنین انجام آزمایش های زیست محیطی وجود و ضرورت آزمایشگاه معتمد محیط زیست امری قطعی و لازم می باشد.

تاثیر آلاینده ها بر محیط زیست

تاثیر آلاینده ها بر محیط زیست

سخن پایانی

آزمایشگاه های آب و پساب معتمد محیط زیست براساس پارامتر‌های تعریف شده از سوی سازمان محیط زیست برای هریک از صنایع و با توجه به نوع فعالیت آن ها ارائه میدهند که با توجه به الزام سازمان، صنایع  موظف به انجام پایش خود اظهاری میباشند تا میزان آلودگی خود را مورد سنجش و بررسی قرار دهند. در نهایت نتایج به دست آمده به سازمان محیط زیست ارائه میگردد.

آزمایشگاه های معتمد محیط زیست در بخش آب و پساب شامل دو آزمایشگاه تفکیک شده شیمی و میکروبیولوژی هستند که با اندازه گیری پارامترهای فیزیکی، شیمیایی، میکروبی و فلزات سنگین در آلودگی آب و پساب در این آزمایشگاه ها میتوان  به نتایج قابل توجهی دست پیدا کرد و میزان آلایندگی موجود در خروجی آب و فاضلاب صنایع بصورت خام و یا تصفیه شده و مناسب بودن آن جهت مصارف مختلف از جمله تخلیه به آب های سطحی،تخلیه به چاههای جاذب و استفاده برای مصارف کشاورزی را مورد بررسی قرار داد.

بدون نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *