مشاوره جهت اخذ نشان محصول سبز

مشاوره جهت اخذ نشان محصول سبز


مشاوره جهت اخذ نشان محصول سبز

محصول سبز (Green Product)

محصول سبز محصولی پایدار است با هدف کاهش اثرات منفی بر محیط زیست در طول چرخه حیاتش طراحی شده است. دو هدف عمده در تولید محصولات سبز کاهش ضایعات و بهره‌وری در مصرف منابع است.

در طول چرخه عمر محصول و پس از مصرف باید کمترین صدمه به محیط زیست وارد شود. محصولات سبز با محصولات ارگانیک از طبیعت ساخته شده و قابل بازگشت به طبیعت هستند.

متأسفانه اکثر مردم معتقدند بازاریابی سبز منحصراً به ترفیع یا تبلیغ محصولات با ویژگی‌های محیطی اشاره دارد.

کلماتی مانند بدون فسفات، قابل بازیافت و سازگار با لایه ازون مواردی هستند که اغلب مصرف‌کنندگان آنها را با بازاریابی سبز مرتبط می‌دانند.

در حالی که این کلمات فقط نشانه‌هایی از بازاریابی سبز هستند. به طور کلی بازاریابی سبز مفهوم بسیار وسیع تری است که می‌تواند در کالاهای مصرفی، صنعتی و یا حتی خدمات اعمال شود.

بازاریابی سبز (پلونسکی)

به توسعه و بهبود قیمت‌گذاری، ترفیع و توزیع محصولاتی اطلاق می‌شود و به محیط آسیب نمی‌رسانند.

در حال حاضر بازاریابی سبز بر اساس مسئولیت اجتماعی و محیطی یکی از مهمترین فعالیت‌های شرکت‌ها شده است.

بازاریابی سبز که آن را بازاریابی پایدار نیز نامیده‌اند یک روند جالب است، امروزه در کشورهای در حال توسعه خرده فروشان نیز آن را شروع کرده‌اند.

مدیریت ضایعات در تولید چنین محصولاتی از جایگاه بسیار مهمی برخوردار است. مدیریت تولید شرکت‌های سبز با هدف کمینه کردن اتلاف و ضایعات طراحی می‌شوند.

در چنین شرکت‌هایی هدف تولید محصولی است که با اهداف پایداری و توسعه پایدار همراه باشد.

اهمیت محصول سبز

مسئله حفظ محیط زیست باعث شده است که مصرف‌کنندگان درباره محصولاتی که می‌خرند بازاندیشی کنند. امروزه بسیاری از مصرف‌کنندگان این آمادگی را دارند.

برای حمایت واقعی از محیط زیست برای محصولاتی که استانداردهای محیطی را رعایت می‌کنند مبلغ بیشتری پرداخت کنند.

آمار و ارقام و مطالب فوق حاکی از آن است که مسائل محیطی و حفظ محیط زیست یکی از مهمترین معیارهایی است که مصرف‌کنندگان هنگام خرید آن را مدنظر قرار می‌دهند.

در نتیجه این مسائل باعث شده است مسائل محیطی وارد مفاهیم بازاریابی ‌گردند. با پدیدار شدن رویکرد بازاریابی سبز مفهوم محصول سبز نیز اهمیت پیدا کرده است.

محصولاتی که کمترین صدمه را به محیط زیست وارد می‌کنند از اهمیت بسیاری برخودار هستند. در تولید چنین محصولاتی از حداقل منابع استفاده شده که  این محصولات قابل بازیافت نیز می‌باشند.

دلایل سبز بودن محصول

نتیجه تحقیقات نشان داده است فعالیت‌های محیطی بندرت با معیارهای ارزیابی سازمانی همخوانی دارند. به علاوه بسیاری از شرکت‌ها از مقیاس‌های سنتی از قبیل سود،

نرخ بازده سرمایه گذاری، سهم بازار و غیره برای ارزیابی خودشان نسبت به مسائل محیطی استفاده می‌کنند. تعداد کمی از شرکت‌ها دریافته‌اند سبز بودن مزیت‌های استراتژیک به آنها می‌دهد.

موضع سازی مناسب زمانی شروع می‌شود و شرکت آنچه را که عرضه می‌کند نسبت به شرکت‌های رقیب تفاوت واقعی داشته باشند و بدین وسیله برای مشتریان ارزش‌آفرینی می‌کند.

با توجه به اینکه مسائل محیطی و اجتماعی امروزه برای مشتریان اهمیت بالایی دارند، رعایت مسائل زیست محیطی در فعالیت‌های بازاریابی باعث ایجاد مزیت رقابتی برای شرکت خواهد شد و از این طریق شرکت می‌تواند به ایجاد یک پایگاه خوب در بازار دست یابد.

دلیل اصلی سبز بودن به اقتصاد بر می‌گردد. اقتصاد مطالعه این است که چگونه افراد با توجه به منابع محدود سعی دارند خواسته‌های نامحدود را ارضا کنند.

سطوح انجام اقدامات بازاریابی سبز در شرکت
  • سطح استراتژیک
  • سطح شبه استراتژیک
  • سطح تاکتیکی

سبز بودن فعالیت‌های بازاریابی، شرکت را قادر می‌سازد که از طریق ارائه محصولات جدید در بازارهای جدید یا ارائه مزیت‌های اضافی برای محصولات جاری، خود را از رقبا برجسته‌تر جلوه دهد.

این امر باعث خواهد شد که ارزش شرکت برای مشتریان افزایش یابد و وفاداری مشتری را افزایش داده و در نهایت سودآوری افزایش خواهد یافت.

شرکت‌ها دنبال نتایج کوتاه‌مدت هستند. ممکن است تعهد کمتری نسبت به لزوم فرایندهای سازمانی در راستای تغییرات اساسی داشته باشند.

بنابراین، ممکن است تمایل کمتری نسبت به استقبال از رویکرد استراتژیک محصول سبز داشته باشند. پس می‌توان گفت در محصول سبز قبل از آنکه نتایج مهمی حاصل شود، لازمه آن، صرف زمان، تعهد و منابع است.

شرکت زیست آزمون پارس با تکیه به توان و تخصص همکاران و کارشناسان با تجربه خود و سابقه طولانی مشاوره در این راستا، آماده مشاوره جهت اخذ نشان محصول سبز  و تعامل با تمام ارگانها، شرکتها، صنایع و موسسات می باشد.

نظرات غیرفعال است