اندازه­ گیری COD در نمونه‌های آب و فاضلاب   

اندازه­ گیری COD در نمونه‌های آب و فاضلاب   


COD و اهمیت اندازه گیری آن

امروزه با پیشرفت سریع صنعت و افزایش جمعیت جهانی، مشکلات کیفیت آب به یک چالش مهم جهانی تبدیل شده است. به عنوان مثال، با توسعه صنعت و کشاورزی، مقدار فزاینده­ای فاضلاب تولید و تخلیه می­‌شود. با این حال، تقریبا 80 درصد از فاضلاب‌­ها در سراسر جهان جمع آوری نشده و تصفیه نشده باقی می‌­مانند. بنابراین تخلیه مستقیم تعداد قابل توجهی از آلاینده‌­ها به ساختارهای آبی و در­نتیجه مشکلات پایش و کنترل محیط ­زیست، باعث نگرانی­‌های جهانی شده است. بنابراین، پایش آلاینده‌­ها درساختارهای آبی به دلیل تأثیر کیفیت آب بر محیط زیست و سلامت عموم مردم از اهمیت قابل توجهی برخوردار است.

یکی از اصلی­‌ترین گروه­‌های آلاینده‌­های زیست محیطی که تاثیر بسزایی برسلامت انسان و اکوسیستم‌­های آبی دارد، آلودگی‌­های آلی هستند. سطح آلودگی مواد آلی در آب و فاضلاب با اندازه‌­گیری میزان اکسیژن شیمیایی (COD) یا اکسیژن بیولوژیکی (BOD) موردنیاز برای اکسیداسیون شیمیایی و بیولوژیکی مواد آلی موجود در آب پیش بینی می­‌شود. COD نماینده بهتری نسبت به BOD برای نشان دادن حضور مواد آلی است، زیرا اندازه‌­گیری BOD دشوارتر است، به زمان طولانی‌تری (پنج روز) نیاز دارد و برای نمونه­‌های آبی با آلودگی بالا مناسب نیست. از طرفی نتایج آنالیز BOD می­‌تواند بسیار متغیر باشد. BOD هیچ اطلاعاتی نیز در مورد وضعیت اکسیداسیون یک ماده آلی ارائه نمی­دهد. درمقابل روش آزمایشگاهی آنالیز CODساده و سریع است و نتایج تکرار پذیری ایجاد می­‌کند. بنابراین، COD به عنوان یک پارامتر شیمیایی مهم و حیاتی کیفیت آب برای نشان دادن میزان آلودگی آلی در آب­‌های سطحی و فاضلاب در نظر گرفته می‌­شود و توسط سازمان­‌های نظارتی محیط زیست به شدت کنترل می­‌شود. هر چه اکسیژن موردنیاز شیمیایی در نمونه‌­های آب و فاضلاب بیشتر باشد، میزان مواد شیمیایی اکسید شونده (مواد آلی) درآن­ها بیشتر بوده، نمونه‌­های آب و فاضلاب آلوده‌تر هستند و ورود بدون تصفیه آن­ها به محیط زیست خطرات بیشتری را ایجاد می‌­کند. به عنوان مثال، آلودگی آلی بالا در آب تخلیه شده به سرشاخه‌­های رودخانه­‌ها و نهرها می‌تواند طیف وسیعی از اثرات منفی را ایجاد کند. برخی از این اثرات عبارت اند از:

  • سمیت ترکیبات آلی: اثرات منفی بر سلامت گیاهان و حیات وحش
  • کاهش اکسیژن محلول و اوتروفیکاسیون
  • تاثیر بر جمعیت موجودات آبزی

برای جلوگیری از گستره­ وسیعی از خطرات سلامتی برای انسان و تداوم وجود برخی گونه‌ها، ضروری است که کیفیت منبع آب قبل از مصرف یا استفاده تجاری به درستی ارزیابی شود. تست COD بخش کلیدی این فرآیند است.

COD یک راه عالی برای نظارت بر کارایی تصفیه خانه­های آب است. نظارت بر سطوح COD، شرکت­‌ها و تاسیسات مدیریت فاضلاب را قادر می‌­سازد تا نه تنها در مورد تعیین بهترین و کم هزینه­‌ترین روش‌­های تصفیه آب و فاضلاب جهت کاهش مواد شیمیایی موجود در آن­ها تصمیم بگیرند، بلکه بتوانند بازده فرایند­های تصفیه و تجهیزات مورد استفاده در تصفیه­ خانه­‌ها را بررسی کنند و از ورود آلاینده‌­های مضر به محیط زیست جلوگیری کنند. بدون این اطلاعات و تجزیه و تحلیل دقیق آن­ها، انجام اقدام صحیح می­‌تواند چالش برانگیز باشد.

COD و اهمیت اندازه گیری آن

COD و اهمیت اندازه گیری آن

کاربرد­های COD

چهار کاربرد مهم COD در تصفیه فاضلاب عبارت اند از:

  1. اندازه­گیری غلظت آلاینده­‌های قابل اکسیداسیون موجود در فاضلاب
  2. شاخصی برای تعیین کیفیت کلی آب
  3.  تعیین اثربخشی راه حل­‌های تصفیه فاضلاب
  4. تعیین تأثیر دفع فاضلاب بر محیط پذیرنده

روش اندازه­‌گیری COD

متداول­‌ترین روش آزمایشگاهی برای اندازه‌­گیری اکسیژن مورد نیاز شیمیایی (COD)، رنگ­سنجی است. در این روش، با اکسید کردن تمام مواد آلی زیست تخریب پذیر و غیر زیست تخریب پذیر با یک عامل اکسید کننده قوی مانند پتاسیم دی کرومات در یک محیط اسیدی (سولفوریک اسید) و در یک دمای معین، مقدار کل محتوای آلی به کربن دی اکسید و آب تبدیل می­‌شود و بر حسب اکسیژن نشان داده می­‌شود. سولفات نقره به عنوان کاتالیزور استفاده می­‌شود و سولفات جیوه(II) برای حذف تداخل یون کلرید اضافه می­‌شود. پتاسیم دی کرومات مصرفی، حاوی نمک کروم شش ظرفیتی به رنگ نارنجی روشن است که 95 تا 100 درصد از مواد آلی و معدنی موجود درنمونه مورد آنالیز را اکسید می­‌کند. بعد از فرایند اکسایش، دی کرومات به فرم کروم سه ظرفیتی تبدیل می­‌شود که به رنگ سبز مات است. پس از پایان واکنش، از دستگاه اسپکروفتومترUV-Vis  برای اندازه­گیری میزان دی کرومات مصرفی طی فرایند اکسایش استفاده می‌­شود. دو رویکرد که برای اندازه­گیری مقدار COD مورد استفاده قرار می­گیرند عبارت اند از:

  1.  اندازه­‌گیری غلظت کروم سه ظرفیتی  (Cr3+)پس از آنالیز در طول موج 600 نانومتر که در نهایت به مقدارCOD تبدیل می­‌شود.
  2. اندازه­‌گیری غلظت کروم شش ظرفیتی باقیمانده و اکسید نشده  (Cr6+)پس از آنالیز در طول موج 420 نانومتر که در نهایت به مقدارCOD تبدیل می‌­شود.

 

 

بدون نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *